Sosyal Medya'nın
amacı hep insanlar arasındaki iletişimi kolaylaştırmak yönünde oldu. Bu alandaki ilk adım ise 1971 yılında
İsviçre'de bulunan araştırmacıların kendi aralarında iletişimi sağlamak için
gönderdikleri e-posta ile gerçekleşti. Sosyal Medya dünyasına sürekli
katılmakta olan yeni uygulamalar sayesinde, insanların birbirleri ile sürekli
iletişim ve etkileşim içinde kalmalarını sağlıyor. Artık fiziksel sınırların
bir önemi kalmadı. Dünya'nın her
yerinden ve hatta uzaydan bile insanlar
birbirleri ile kolaylıkla iletişime geçebiliyor.
Dolayısı ile
Facebook, Twitter, Linkedin ve benzeri diğer sosyal medya mecralarının
arkasındaki konsepte bakıldığında çok yeni bir şey olmadığını rahatlıkla
görebilirsiniz. Ancak, günümüzün teknolojisi sayesinde tüm bu uygulamalar daha
çekici, daha seksi ve çok daha kolay kullanılabilir hale geliyor.
Peki, internet
nereye gidiyor? Aslında bu sorunun cevabını hepimiz gayet iyi biliyoruz. Son
hızla büyüyor ve yeni teknolojiler sayesinde daha kolay yaygınlaşıyor. Ancak,
internetin nereye gittiğini daha rahat algılayabilmek için CopyBlogger'ın son derece güzel hazırlamış
olduğu en altta yer alan tarihsel infografiği incelemenizde büyük fayda var:
Tarihlerle Bakış:
1971
|
İsviçre'de bulunan
araştırmacıların kendi aralarında iletişimi sağlamak için gönderdikleri e-posta
ile gerçekleşti.
|
1980
|
Usenet'in ortaya
çıkışı; tasarlanan ortak bir pano ile kişiler kendi aralarında her türlü
bilgiyi (bilim, müzik, spor ve daha pek çok şey) paylaşabilir hale geldi.
|
1991
|
Bu yıl, CERN
çalışanları tarafından (Tim Berners) WWW-world Wide Web keşfedildi. Amaç,
basit bir şekilde iletişimi kolay hale getirmekti.
|
1994
|
Swarthmore Koleji
öğrencisi olan Justin Hall ilk kişisel blog sayfasını yayımladı, dolayısı ile
BLOG konseptininde başlangıcı oldu. Bu konsept, Sosyal Medya'nın da öncüsü
oldu diyebiliriz.
|
1995
|
Classmates.com
ortaya çıktı. Amaç, eski sınıf arkadaşlarının bulunması, grupların kurulması
ve iletişim halinde kalmaktı.
|
1996
|
ASK.com ortaya
çıktı. Bu uygulama ile insanlar sorular sorabiliyor ve cevaplarına
ulaşabiliyorlardı.
|
1997
|
Bu yıl ise AIM
sayesinde insanlar birbirleri ile gerçek zamanlı ve online olarak sohbet etme
imkanına kavuştu.
|
1997
|
Aynı yıl, ortaya
WEBLOG konsepti ortaya atıldı (Jorn Barger)
|
1998
|
Bu yılda ise
internet üzerinden paylaşılabilen OpenDiary (açık günlük) uygulaması oluştu.
Bu sayede, kişiler özel yada gizli bilgilerini birbirleri ile paylaşabilir
hale geldi. Kullanıcıların bunu yapabilmesi ise HTML bilgisinede ihtiyacı
yoktu. Kullanıcılar yine bu sayede ilk defa birbirlerinin yazdıklarına
notlar/Yorumlar ilave edebilir hale geldi.
|
1999
|
97-98'den sonraki
bu gelişmelerin hemen ardından LiveJournal ve Blogger'ın ortaya çıkması ise
daha büyük gelişmelerin ve BLOG'ların yaygınlaşmasına sebep oldu.
|
2000
|
Genişbant internet
kullanıma hazır hale geldi. Hemen ardından ise Jimmy Wales ve Lary Sanger
dünya'nın ilk açık kaynak kodlu ve online kullanılabilir sözlüğünü
geliştirdi. Bu küresel bir sözlüktü. İlk yıl 20,000'den fazla bilgi
içeriyordu.
|
2001
|
Önce MEETUP ortaya
çıktı, bu uygulama ile insanlar aralarındaki paylaşımları ve buluşmaları
internet üzerinden yapabiliyorlardı. Hemen arkasından StumbleUpons (Üye
oylama sistemi) geldi. Bu yıl dünya için ayrı ama çok acı bir önemi vardı; 11
Eylül'de NewYork ikiz kulelere saldırı olmuştu.
|
2002
|
Bu yıl Friendster
aktif oldu, kullanıcı sayısı 1 milyon olmuştur. Kullanıcılar kişisel
profillerini oluşturabiliyor ve gerçek zamanlı bağlantılar kurabiliyordu.
|
2003
|
MySpace ortaya
çıktı ve genç jenerasyon içinde daha ilk ayında 1 milyondan fazla kullanıcıya
ulaştı. Yine bu tarihte WORDPRESS hayatımıza girdi.
|
2004
|
Diğer bir dönüm
noktası olan Facebook ortaya çıktı ve şu an neredeyse bugün 1 milyar + kullanıcıya
ulaştı.
|
2004
|
Flickr hemen ardı
sıra geldi, kullanıcılar artık istedikleri imajları birbirleri ile rahatlıkla
paylaşabiliyordu.
|
2005
|
Ve halen ortalığı
kasıp kavuran YOUTUBE hayatımıza girdi ve kullanıcılar yüksek hacimlerde
kişisel videolarını paylaşmaya başladı.
|
2006
|
140 karakterlik
kısıtlı mesaj hakkı ile TWITTER vazgeçilmemiz oldu. Kısa mesajlar
yazılabiliyordu ancak çok hızlı ve etkindi. Halen saniyede 4000'den fazla tweet atılıyor.
|
2006
|
Spotify geldi,
şimdi de kullanıcılar kişisel müzik listelerini oluşturabiliyor ve paylaşabiliyorlardı.
|
2007
|
Groupon, gerçek
zamanlı alışveriş imkanını farklı pazarlama tekniği ile kullanıcıların
hizmetine sundu.
|
2008
|
Tumblre, blog
konseptine yeni bir hava getirdi. Ana
White bir yazı yayımladı ve 1 ay içinde sayfası 3 milyon görüntülemeye
ulaştı.
|
2009
|
Lokasyon bazlı
servislerin şu an ki en önemli oyuncusu Foursquare kuruldu.
|
2010
|
Google, BUZZ ile
sosyal Medya alanına giriş yaptı ama yeterli ilgiyi ve başarıyı yakalayamadı.
|
2011
|
PINTEREST'in hızlı
girişi ve yükselişi.
|
2012
|
Google'ın
2010'daki BUZZ ile başarısızlığın ardından piyasa yeni konsepti olan GOOGLE+
ile muhteşem bir geri dönüş yaptı.
|
Kaynak ve İnfografik: CopyBlogger
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder